Niet alleen op vakantie in zonnige oorden kunnen de temperaturen flink oplopen. Ook in eigen land kan het behoorlijk warm worden. De meeste mensen zoeken op zulke dagen verkoeling op in een zwembadje in de eigen tuin, aan een meertje in de buurt of lekker aan het strand. Maar ook als je moet werken of gewoon thuis bent is het belangrijk om jezelf te beschermen tegen de hoge temperaturen. Het belangrijkste is natuurlijk om koel te blijven en genoeg vocht binnen te krijgen. Op warme dagen zweten mensen meer dan gewoonlijk dus is het van belang om meer water te drinken dan op koelere dagen. Maar er zijn natuurlijk nog verschillende manieren om jezelf te beschermen tegen de hoge temperaturen.

 

1. Draag koele, los zittende kleding

Door de hogere temperaturen heeft je lichaam meer moeite om zich af te koelen. Je kan dit proces een handje helpen door niet al te strakke of warme kledingstukken te dragen. Bij los zittende kleding kan je lichaam de warmte makkelijker afvoeren en zul je het minder warm hebben.

 

2. Vermijd de zon gedurende de middaguren

In de middag staat de zon het hoogst en schijnt de zon fel. In de volle zon zal de temperatuur dus veel hoger oplopen dan in de schaduw. Ook kan de zon ervoor zorgen dat je huid verbrandt. Dit is niet alleen onprettig, maar het beschadigt je huid permanent. Ook in de schaduw kan je verbranden door de zon en dus is het belangrijk om jezelf steeds in te smeren met zonnebrand. Goede zonnebrand zorgt ervoor dat het zonlicht wordt weerkaatst en dus niet direct je huid raakt. Hoe hoger de factor van je zonnebrand, des te veiliger het is. Omdat iedereen een ander huidtype heeft, is het belangrijk om een zonnebrandcrème te vinden die bij jou past.

 

3. Voorkom ‘plaknachten’

Zogenoemde plaknachten komen voor als de temperatuur ’s nachts niet ver genoeg afkoelt. Veel mensen slapen dan slechter en worden minder uitgerust wakker. Het is dan dus belangrijk om ook in deze temperaturen te zorgen voor een fijne omgeving om in te slapen. Dit kan je doen door overdag de ramen dicht te houden en eventueel ook gordijnen gesloten te houden. Zodra je merkt dat het ’s avonds begint af te koelen kunnen de ramen weer open en kan je eventuele ventilatoren aan zetten.

 

4. Zorg voor goede voeding

Bij hoge temperaturen speelt ook voeding een grote rol om koel te blijven. Allereerst is het belangrijk om zeker twee liter water te drinken, zo heeft je lichaam voldoende vocht om optimaal te presteren. Daarnaast is het belangrijk om niet al te zwaar of vet voedsel te eten. Een zware maaltijd kost veel moeite voor het lichaam om goed te verteren. Doordat je lichaam harder moet werken, krijg je het sneller warm, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Het is dus van belang om lichte, gezonde maaltijden te eten die je lichaam gemakkelijk kan verteren. Het is natuurlijk heel verleidelijk om tijdens de warme dagen een ijskoud drankje te drinken. Het lijkt alsof je daardoor afkoelt, maar niks is minder waar. Een ijskoud drankje is voor je lichaam zwaarder te verteren dan een drankje op kamertemperatuur. Dit komt omdat je lichaam dat koude drankje warm eerst moet verwarmen zodat het beter opgenomen kan worden. Het warm maken van je drankje kost meer energie dan je denkt, en daar krijg je het dus juist warm van. Maar natuurlijk kan dit zo nu en dan geen kwaad.

Voor de één zullen sommige maatregelen beter werken dan voor de ander. Maar het is voor iedereen belangrijk om koel te blijven en genoeg vocht binnen te krijgen. En als het dan echt te warm is kan je natuurlijk ook een dagje binnen blijven, of een verfrissende duik nemen in het dichtstbijzijnde zwembad.

Leer verschillende ademhalingsoefeningen om het hoofd koel te houden tijdens onze online pranayama introductie cursus.