slapeloosheid insomnia meditatie ontspanningEen goede nachtrust is erg belangrijk voor een gezond lichaam en geest. Niet alleen de lengte van
de slaap, maar ook de kwaliteit van de slaap is erg belangrijk. Voor volwassenen is het belangrijk dat ze tussen de zes en acht uur per nacht slapen. Het is dan ook zo dat de meeste mensen wel aan genoeg slaap komen, maar dat ze ’s nachts regelmatig wakker liggen en moeilijk weer in slaap kunnen komen. Het is zelfs zo dat 63% van de Nederlanders ontevreden zijn over de kwaliteit van hun slaap. Wat zijn nou precies de voordelen van een goede nachtrust? En zijn er manieren om de kwaliteit van je nachtrust te verbeteren?

Voordelen van een goede nachtrust

  • Uit onderzoek is gebleken dat mensen die genoeg slapen een beter geheugen hebben. Bij te weinig slaap is het lastiger om nieuwe informatie te verkrijgen, verwerken en onthouden.
  • Mensen die genoeg slapen hebben hun emoties beter onder controle. Wanneer je hersenen niet genoeg tijd krijgen om de ervaringen en informatie van de vorige dag te verwerken, kunnen de emoties zich gemakkelijker opstapelen. Als je niet genoeg slaapt heb je dus meer kans op emotionele uitbarstingen. Ook is het zo dat er dan een grotere kans is dat je emoties zich opstapelen, wat op langere termijn kan resulteren in stress- en angststoornissen.
  • Een goede nachtrust zorgt voor een betere gezondheid. Mensen die genoeg slapen hebben minder kans op ziekte en zullen zich gezonder voelen. Een tekort aan slaap kan zelfs zorgen voor hartziekten, hersenaandoeningen, diabetes, een verminderd libido, huidproblemen en nog veel meer.

Tips voor een betere nachtrust

Zoals gezegd is dus niet alleen de duur van je slaap, maar ook de kwaliteit van je slaap erg belangrijk. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen heeft wel eens last van een slechte nacht, de één heeft er helaas vaker last van dan de ander. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.

Voorbereidingen op een goede nachtrust

  • Een vast ritme is erg belangrijk, dit kan je bereiken door elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen maar ook opstaan. Hierdoor herkent je lichaam het ritme beter en kan je makkelijker in slaap vallen, maar ook fijner wakker worden.
  • Als je ’s avonds honger hebt is het beter om een lichte snack te eten in plaats van een stevige maaltijd. Als je lichaam namelijk druk bezig is om je eten te verteren is het lastiger om in slaap te vallen.
  • Zorg ervoor dat je minstens drie uur voor het slapen gaan geen cafeïne of alcohol binnen krijgt. Deze zorgen er immers voor dat je moeilijker kan inslapen en bovendien onrustig slaapt. Ook maken ze het opstaan in de ochtend vaak veel lastiger.

Zorg voor een goede omgeving

  • Licht zorgt ervoor dat je lichaam pas later melatonine aanmaakt, wat betekent dat je later moe wordt en dus pas later kan slapen. Het is daarom handig om zo’n twee uur van te voren je lichten te dimmen en schermen, zoals je telefoon of de televisie, uit te zetten.
  • Licht in de morgen zorgt er dan weer voor dat je makkelijker wakker wordt. Zorg daarom voor een slaapkamer die niet geheel verduisterd is, dit maakt het moeilijk om ’s ochtends wakker te worden.

 

Wat kan je overdag doen om te zorgen dat je ’s nachts beter slaapt?

yoga leraren opleiding slapen nachtrust meditatie

  • Als je vaak wakker ligt doordat je aan het piekeren bent is het verstandig om overdag een moment te nemen voor jezelf waarbij je alles van je af schrijft. Zorg voor oplossingen van je problemen en ontspan dan goed voordat je verder gaat met iets anders.
  • Een gezonde leefstijl zorgt voor een betere nachtrust. Beweeg genoeg en drink voldoende water. Zorg er echter voor om niet te laat op de avond te sporten. Hierdoor zijn je hersenen actiever en zal in slaap vallen lastiger zijn.
  • Vermijd overdag slapen. Door overdag dutjes te doen is het moeilijker om ‘s nachts te kunnen slapen omdat het de druk om ‘s avonds te slapen vermindert. Als je echt een dutje wil doen is het beter om niet langer dan 20 minuten te slapen en dit niet te doen na het middaguur.

 

Het belangrijkste is om te luisteren naar je lichaam. Niet alle tips zullen voor iedereen werken en daarom is het belangrijk om zelf uit te vinden welke tips voor jou het beste werken om jouw nachtrust te verbeteren.

 

Tijdens de NewNature Yoga Docenten Opleiding leer je meer over pranayama en meditatie. Dit kan je helpen om je gedachten tot rust te brengen, je lichaam te ontspannen, en hierdoor ook je slaapkwaliteit te verbeteren.