Wat is Yin Yoga?

Yin Yoga is een zeer krachtige Yogastijl waarbij je de tijd neemt om te vertragen, te observeren, te voelen en te luisteren. Het wordt weleens geïnterpreteerd als een (te) gemakkelijke vorm van Yoga, maar niets is minder waar! In de vertraging ligt net de uitdaging. Het brengt je naar het moment en dwingt je om te luisteren en te voelen. En dat kan soms erg confronterend zijn! Daarnaast is het leren ontspannen in soms ongemakkelijke en uitdagende houdingen een moeilijke maar erg waardevolle oefening. Lees meer hieronder over de kenmerken en voordelen van Yin Yoga!

Yin Yoga is een langzame vorm van Yoga waarbij de asana’s (yoga houdingen) voor langere tijd worden vastgehouden, wel 3 tot 5 minuten. Omdat je zo lang in de houdingen blijft is het belangrijk om zo comfortabel mogelijk in een houding te zijn, zodat je niet alleen fysiek maar ook mentaal tot rust kan komen en de voordelen van Yin Yoga optimaal kan ervaren. Daarom wordt bij Yin Yoga veel gebruik gemaakt van attributen, zoals kussens, dekens en blokken.

Een van de meest kenmerkende voordelen van Yin Yoga is dat het dieper werkt dan alleen op de oppervlakkige spieren. Yin Yoga heeft namelijk ook effect op de dieperliggende weefsels zoals het bindweefsel, de ligamenten en pezen. Daarnaast ervaar je de voordelen van Yin Yoga ook op een energetische en mentale niveau. Het biedt niet alleen fysieke ontspanning, maar het helpt ook om energieblokkades los te maken, mentale spanningen los te laten en het hoofd als het ware even leeg te maken.

 

Ontstaan van Yin Yoga

Yin Yoga is ontwikkeld in de jaren ’70 door Paulie Zink, een martial arts-expert en taoïstische Yogaleraar. Zijn vorm van Yin Yoga is een combinatie van het Taoïsme (traditionele Chinese geneeswijze) met Yoga Asana’s, zowel Yin en Yang dus. Hij noemde deze vorm van yoga Taoïst Yoga.

Paul Grilley, leerling van Paulie Zink, en Sarah Powers hebben de Taoïst Yoga verder ontwikkeld tot de Yin Yoga zoals wij deze vandaag de dag kennen. Zij hebben zich hierbij volledig gebaseerd op de Yin kant van de houdingen en hebben het ook de naam Yin Yoga gegeven.

Een belangrijke aanvulling hierbij is dat Yin Yoga niet bedoeld is als een complete practice op zich, maar als een aanvulling op de actievere vormen van Yoga, zoals Hatha Yoga, en andere vormen van lichaamsbeweging. Yin en Yang dienen ook in yoga steeds in balans te zijn.

 

Voordelen van Yin Yoga

Het beoefenen van Yin Yoga kent vele voordelen. Door deze vorm regelmatig toe te passen in je yoga practice zul je niet alleen een verbetering gaan merken op fysiek vlak, maar ook op energetisch en mentaal gebied. Hieronder de voornaamste voordelen van Yin Yoga op een rijtje:

1. Versoepeling van het bindweefsel

Yin Yoga wordt beoefend op een koud lichaam en de houdingen worden lange tijd aangehouden. Hierdoor werken de houdingen op de dieperliggende weefsels, zoals het bindweefsel, de fascia, pezen en ligamenten. Deze worden verlengd en versoepeld, en de doorbloeding wordt verbeterd waardoor je zal merken dat je veel soepeler, vlotter en meer ontspannen kan bewegen.

2. Betere mobiliteit van de gewrichten

Door de versoepeling van het bindweefsel rondom de gewrichten worden deze flexibeler. Ook het kraakbeen in de gewrichten blijft gezond. De gewrichten worden als het ware “gesmeerd” waardoor je geniet van meer mobiliteit.

3. Betere focus en concentratie

Doordat je lange tijd in een houding blijft, train je je lichaam én je geest om te ontspannen en fysieke en mentale afleidingen te weerstaan. Op deze manier verbeter je je concentratie, focus en wilskracht.

4. Mentale rust en balans

Door het creëren van focus en concentratie ben je ook beter in staat om gedachten los te laten, positieve emoties toe te laten, en in het huidige moment te blijven.

5. Nog meer voordelen van Yin Yoga zijn:

  • Minder stress
  • Versoepeling van de spieren
  • Betere bloedcirculatie
  • Activering van het parasympatisch zenuwstelsel
  • Betere slaap
  • Stimulering van de chakra’s
  • Inzicht en bewustwording
  • Betere energiedoorstroming door het openen van de meridianen

 

Beoefening van Yin Yoga

Het beoefenen van Yin Yoga is voor iedere persoon weer anders. Iedereen is uniek en dus wordt het beoefenen en de voordelen van Yin Yoga door iedereen ook weer anders ervaren. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de intentie van de practice, en lichaamsgesteldheid.

Zoals eerder benoemd wordt Yin Yoga op een koud lichaam beoefend. Er komt dus geen opwarming aan te pas zoals bij Hatha Yoga met bijvoorbeeld de Zonnegroet. Zonder opwarming krijg je beter toegang tot de dieperliggende weefsels. Toch kan dit voor sommige mensen als ongemakkelijk worden ervaren, bijvoorbeeld bij mensen met korte spieren en beperkte mobiliteit. Voor hun is een lichte vorm van opwarming vaak net wat aangenamer om zo meer comfortabel in de houdingen te kunnen komen en blijven. Na een milde opwarming zullen zij meer voordelen van Yin Yoga kunnen ervaren, omdat ze beter kunnen ontspannen.

Wanneer je Yin Yoga beoefent in de ochtend kun je dit ook weer als heel anders ervaren dan wanneer je dit in de avond doet. In de ochtend zijn de spieren vaak nog wat strakker. Het kan dan aangenaam zijn om rustig te starten met je practice door het lichaam op een zachte, rustige manier wat beweeglijker te maken. Na een drukke dag kan het weer prettig zijn om met een rustgevende Yin Yoga practice je dag op een zachte, rustige manier af te sluiten en zo je lichaam zowel fysiek als mentaal weer tot rust te laten komen. Je zal in de ochtend en in de avond dus andere voordelen van Yin Yoga ervaren!

De houdingen worden gemiddeld 3 tot 5 minuten vastgehouden. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Je gebruikt dus niet je lichaam om in de houding te komen. Je hoeft dus niet intensief te bewegen, maar je kunt juist de tijd nemen om naar je lichaam te luisteren en te voelen wat er in een houding gebeurt.

 

Yin Yoga Asana’s

Er zijn ongeveer 25 Yin Yoga houdingen, maar afhankelijk van waarop je wilt werken en welke intentie je hebt ontstaan er zo veel meer houdingen. Ook zijn er verschillende manieren om in een houding te komen, waardoor je weer verschillende voordelen van Yin Yoga zal ervaren.

Je zult merken dat bepaalde Yin Yoga houdingen erg lijken op Hatha Yoga houdingen, terwijl de benaming totaal anders is. Dit is bewust gedaan door Paul Grilley om op deze manier een duidelijk onderscheid te maken tussen de 2 Yoga vormen. Hij maakt ook bijna geen gebruik van het Sanskriet.

Doordat de intentie van de Yin Yoga houdingen anders is, net als de manier om in de houding te komen, de beleving van de houding en de voordelen van Yin Yoga houdingen, heeft hij ervoor gekozen om ook de benaming te veranderen. Dit om het verschil nog extra te benadrukken.

Zo is de Zwaanhouding in de Yin Yoga een andere houding dan de Duif in de Hatha Yoga.

 

Ontdek het zelf

Wil je je graag verder verdiepen in de Yin Yoga en de achtergrond van Yin Yoga, of is het je ambitie om Yin Yogales te gaan geven? Dan is onze 50 uur Yin Yoga Docenten Opleiding misschien wel iets voor jou.

Geniet je liever van de flexibiliteit om meer te leren over Yin Yoga waar en wanneer je maar wil? Volg dan onze online 50 uur Yin Yoga Opleiding.

Voor een introductie in Yin Yoga, volg onze online Basis Yin Yoga Opleiding.

Ervaar de voordelen van Yin Yoga tijdens deze online cursus Yin Yoga Asana: 10 themalessen voor een complete Yin Yoga practice.

Ben je eerder op zoek naar een grondige basis in de Yoga Filosofie, instructie- en correctietechnieken? Bekijk dan ook onze 200 uur Yoga Docenten opleiding.